? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sabtu, 7 Mac 2009

KUCING Oh KUCING...KAU SUDAH PERGI...

"As'km, 2 ekor kucing istimewa di rumah ini telah dilanggar sampai mati..hayatilah memori anda bersamanya..w'salam"


Begitu mesej yang kudapat. Tertera nombor handset maa tersayang..Tapi bukan maa yang bagi mesej sebab maa tak reti taip mesej. Kalau bab-bab kucing nie tak lain tak bukan mesti adikku yang sorang tue. Si Madie..hohohoho..

Tergelak jugak mula-mula membaca mesejnya. Ayat di belakang itu sungguh menggelikan hati..Tapi...
itulah hakikatnya..Memori bersama kucing-kucing tu memang tak dapat dilupakan.
(n_n)
SEjak aku kecil lagi..Kucing adalah teman tidur yang paling best. Dari peluk teddy bear, baik peluk kucing hidup..hahahahaha...Bermain dengan kucing...Boleh kata semua dalam keluarga suka kucing la. Cuma maa kadang-kadang 'bising' bila kucing wat hal. hehehehe

Kucing adik-adikku sekarang ni manja sikit. Adik-adik la manjakan sangat. huhuhu..Tue yang buat maa bising tue..hohohoho...
Kucing adalah binatang kesayangan Rasulullah. Malah Abu Hurairah diberi gelaran kerana sukakan kucing.
Aku sangat sukakan kucing. Adik-adikku apatah lagi. Kucing adalah' teddy bear hidup' bagi kami.hihihihi...Kalau time makan, mesti bising sebab kucing pun sibuk duduk bersimpuh sekali di tepi nak join makan. Memang saat-saat yang indah.
Kalau adikku Syawal, sanggup korbankan lauk di dalam pinggannya semata-mata nak bagi kucing kesayangan dia makan. huhuhu. Tuan yang setia dan bagus! Begitulah sayangnya adik-adikku pada kucing masing-masing. huhuhuhu

RASULULLAH SAW bersabda :
"Ada seorang perempuan
yang disiksa
disebabkan oleh seekor kucing
yang dikurungnya hingga mati,
maka ia masuk neraka,
sebab pada waktu ia mengurung kucing tersebut tidak
diberinya makan dan minum,
dan
tidak pula dilepaskan
supaya kucing tersebut dapat
mencari makanan sendiri dari binatang-binatang bumi
yang menjadi makanannya."

Jumaat, 6 Mac 2009

STRESS???? oH no.... (~_~)

WHAT is STRESS ????


Stress can be defined as our mental, physical, emotional, and behavioral reaction to any perceived demands or threats


What can lead to stress?
Stress generally comes from four main areas :

Environmental factors
such as excessive noise, bad weather or natural disasters, busy traffic, pollution, problems with roommates or neighbors

Social factors
Including deadlines, financial problems, group projects, disagreements, demands on time and attention, dating, balancing work and school, loss a loved one, conflicts with family.

Physiological factors
Such as adolescence, illness, accidents, lack of exercise, poor nutrition, alcohol or drugg use/abuse, sleep disturbances, muscle tension, headches, upset stomach

Thoughts,
Including our perception of events, expecting too much from others, making decisions, having a pessimistic attitude, expecting problem-free living, worrying, being perfectionistic, being competitive, being self-critical, making assumptions.

Suggestion For Reducing Stress :

1. Find a Sopport system.
Find someone to talk to about your feelings and experiences

2. Change your attitude.
Find other ways to think about stressful situation. ‘Life is 10 % what happens to us, and 90% how we react to it’

3. Be realistic
Set practical goals for deadling with situations and solving problems

4. Get organized and take charge.
Being unorganized or engaging in poor planning often leads to frustration or crisis situations, which most always leads to feeling stressed.

5. Take break, give yourself “me time’
Learn that taking time for yourself to rejuvenate and relax is just as important as giving time for other activities.


6. Take good caroe of yourself
Eat properly, get regular rest, keep a routine. Allow yourself to do something you enjoy each day

7. Learn to say ‘no’
Learn to pick and choose which things you will say ‘yes’ to and which things you will not. Protect yourself by not allowing yourself to take on every request or opportunity that comes your way

8. Get regular exercise
Exercising regularly can help relieve some symptoms of depression ang stress, and help us to maintain our health

9. Slow down
Know your limits and cut down on the number of things you try to do each day, particularly if you do not have enough time for them or for yourself.


10. Get a hobby, do something different
For a balanaced lifestyle, play is as important as work.

ADAKAH KAU LUPA....

...janganlah kau lupa...

Khamis, 5 Mac 2009

AsSUNTA di RIMBA RIA,SG CONGKAK...

DERU SUNGAI CONGKAK....
Perjalanan agak lewat sehingga Bro Sham menunggu lama. (tunggu Ice dan Ras yang terlambat..hohoho)
Deru sungai Congkak menguatkan kembali ingatan dan kenangan pada KEMBARA..Sungguh manis saat-saat itu...(n_n)
Alhamdulilah..Ini kali kedua aku mengikuti program ASA EXPLORE..Menimba pengalaman untuk menjadi seseorang yang serba boleh dan kuat kemotivasiannya..hehehehe...Sebelum ini aku mengikuti Program Mind-A, tapi untuk kali ini adalah untuk program kepimpinan (You lead!). Peserta adalah ketua kelas, pengawas, pengawas perpustakaan (pemimpin kecil di sekolah...) (n_n)
SEperti biasa menjadi fasilitator terpaksa memerah otak dan lebih kreatif. Maklumlah, berkerja dan berkomunikasi dengan kanak-kanak yang banyak karenah, cepat mengantuk, suka bermain..hehehe..Penat dibuatnya. Tapi tak boleh marah! hahaha..menjadi seorang kakak fasi yang baik!

Apa yang bezanya adalah aktiviti-aktivit outdoor yang lasak dan menguji jiwa dan keberanian pemimpin kecil ini. Nite walking yang sudah cukup menggrunkan bagi mereka, jungle tarcking yang menguji kekuatan semangat mereka untuk terus melangkah dan menawan dua biji bukit yang curam dan tinggi ( fasi pun lembik suda..huhuhuhu..)

Keletihan membuat aktiviti dan duduk di dalam dewan utama, membuatkan pemimpin-pemimpin kecil bising keriangan apabila mula bergerak untuk memulakan jungle tarcking pada hari terakhirnya. Ketakutan mengharungi nite walking sudah menghilang, cuma masih ada yang keletihan jatuh dalam lumpur dan mengharungi sungai semalamnya...huhuhu. tak pepasal aku dipanggil 'kak sarah lumpur' oleh sahabat-sahabat fasi kerana turun berlumpur untuk menolong adik-adik kecil yang terlekat dan kehilangn kasut ..huhuhu. Berlumpurlah badanku dan tudung labuhku..pengalamn yang best dan sukar untuk dilupakan. (n_n)
Ketinggian bukit ketika merentas hutan untuk sampai ke sungai amat meletihkan. Aktiviti memasak dengan adik-adik yang manjaku menyimpan seribu kenangan manis. Mula-mula tak mahu makan 'nasi hutan' yang kutanak (maklumlah orang bandar, makan nasi 'rice cooker..' hehehe..Last2 makan jugak.Siap tambah nasik lagi tue sebab lapar dan penat main sungai..hahahaha..."Sedap nasik kak sarah masak", pujian ikhlas dari adik-adik manjaku....hahahaha (n_n)

Menangis airmata mengadap asap semata-mata nak tunggu nasik masak. Pedih mata woo..huhuhuhu..Nak tunggu adik-adik buat tak reti..huhuhu..SElagi tak siap masak nasi, tak boleh mandi sungai. Peneguhan yang bagus! hehehe..


SEtelah mandi manda, maka nasik yang ditanak dia atas dedaun hutan bersama ayam-ayam bakar.
Pengalaman yang sungguh menyeronokkan untuk adik-adikku apabila ditanya kerana ini adalah pengalaman pertama mereka memasuki hutan dan
menanak nasi serta makan nasi hutan. hehehehe...
Bersama mereka yang sangat manja dan banyak karenah membuatkan tekak ini sentiasa kering kerana terlalu banyak bercerita dan bercakap..huhuhu..(soalan banyak sangat dari wartawan-wartawan kecil ini..)

sayang kamu adikku yang comel : AdeQ fathin, adeQ AiFa, AdeQ AisyaH, adeQ Hasya, adeQ SyaRa, adeQ saktisWaRy, adeQ barbara, adeQ IswarY, adeQ Thevina, dan_________(lupe plak name adikku sorang lagi nie...huhuhu..)
SINGGAH LAGI : Young Leadership Camp [YOULEAD]
SK Assunta 1, Petaling Jaya
Kem Rimba Ria Suara Hutan, Hulu Langat
Badan Kepimpinan Sekolah
20, 21 dan 22 Februari 2009

EMbun di NUR LEMBAH LENGGONG, PERAK

Dari seorang classsmate, aku dijemput untuk menjadi fasilitator untuk Kem Pemantapan Modal Insan Kolej Komuniti Bandar Darul Aman . Pantas saja aku menjawab 'insyaAllah, boleh'. Maklum la tengah bosan duk umah takde kelas sangat.
Seredup petang di Nur Lembah Lenggong...

Kem di dalam ladang kelapa sawit. Tetiba teringat rumah. Maklumlah, anak FELDA, tak asing bagiku kelapa sawit seperti ini. Terasa nyaman dan hilang penat perjalanan, sepagi di dalam bas, sepetang menunggu di stesen bus hingga terlena di dalam surau pekan Lenggong, sepagi juga merempit dengan motosikal dengan seorang kawan yang bermurah hati membantu menghantarku ke stesen bas,pengalmana yang sungguh drastik kurasakan.
Aku sendiri tidak tahu kenapa senang benar aku mengikuti permintaan seorang sahabat yang tak pernah aku kenali. Jarang benar aku pergi sendiri tanpa ditemani rakan. huuuu..serun...Tapi dengan niat mahu membantu seorang sahabat yang amat memerlukan pertolongan, kuturutkan, tak kisah aku. Lagipun aku sendiri mahu mencipta 'sesuatu' dalam kehidupan supaya aku tidak kesunyian dan kuisi dengan perkara-perkara yang berfaedah dari melepak di rumah. Pengalaman itu akan mengajar aku apa itu keberanian, kecekalan, kesilapan yang harus kuperbetulkan dan mematangkan aku yang ingin benar-benar matang. Kuharap, dengan meyertai program-program seperti ini memberi aku kekuatan untuk bergelar seorang akunselor yang berjaya nanti, belajar menghadapi pelbagai karenah manusia yang berbeza.
Saranan sahabat untuk menaiki motosikal ke kem menimbulkan rasa gerun di hatiku. Takde lesen, jalan tak biasa, polis lagi...adehh...terbayang insiden terlanggar gate 4th yang masih segar di ingatanku..huhuhuhu..(boleh gelak2 lagi lepas terbabas, ubat bergolek sana-sini..hihihi) Alhamdulillah, akhirnya van Kolej Komuniti datang menjemput. (n_n)
Rupa-rupanya peserta program dari Kolej Komuniti Bandar Darul Aman telah tiba lebih awal dari fasilitator diorang..huhuhu..Ketiadaan fasilitator perempuan membuatkan aku mati kutu. Nak berborak dengan siapa. Bertanya pada siapa, mengadu pada siapa. Fasi lelaki? huuu..Terpaksalah...fasi perempuan akan tiba selewat-lewatnya malam ini. oh, Cepatlah malam berlalu...
Malamnya, selepas mendapat tentatif dan modul, aku masih blurr sebab takde perbincangan antara fasi lagi.hohoho...malam, menemani si Moderator Nazri membuat ice-breaking yang tak nampak macam ice breaking. Tapi alhamdulillah, walaupun dia kelam kabut takde idea tapi dia pandai cover..kikiki. Tak membantu langsung aku ini. Tapi takkan nak guna modul kanak-kanak lak untuk budak remaja (mentang-mentang baru balik dari kem budak sekolah rendah, tu je yang terfikir kat kepala nie...tak kreatif langsung aku ini ..huhuhuhu) Dua sahabat fasi plak dah ghaib (ke alam mimpi). Nazri terkontang-kanting..hehehe..Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan kami.
Lantaran ketidakcukupan fasi menyebabkan kami menguruskan secara overal sahaja dan tidak menumpukan kepada satu fasi untuk satu kumpulan. Kadang-kadang ada kekelam-kabutan tetapi diuruskan dengan bijaknya oleh fasi-fasi lelaki yang mantap-mantap kurasa. memang mantap! Orang yang hebat adalah orang yang tahu menyelesaikan masalah dan bukannya cepat melatah. Lagi penting pandai cover, kuikuikui...Tapi diorang dah banyak pengalaman.. bagus lah..banding ngan aku nie, seciput je..huhuhuhu (n_n)

Hari kedua penuh dengan aktiviti. Ditemani dengan Ilah yang banyak cakap Ina yang tak kalah juga , dan Tikah yang sedikit pendiam, barulah ada perbincangan yang sepatutnya dengan lebih sistematik kurasa...huhuhu..Selepas membuat senaman , poco-poco yang kurang menjadi, hehehe, chicken dance yang dah biasa dijadikan trend senaman dalam senaman pagi, aktiviti diteruskan dengan LDK seterusnya. Siapa lebih berhak?? hahahaha..macam-macam alasan diorang bagi. Siapa laa buat cerita ini..macamana nak tahu siapa yang lebih berhak sedangkan setiap orang ada alasan masing-masing. Apa yang penting mewujudkan rasa kerjasama, pakatan dan berfikiran jauh di kalangan mereka. Jauh ker? Banyak mengarut mengabang telipot jugakk...hehehehe...

Banyak pengalaman baru. Melangkah ke jambatan gantung yang cukup menggayatkan aku ( Tapi usaha juga sampai ke pulau sana) Alhamdulillah, aku berjaya atasi gayatku itu sedikit-demi sedikit. . Seingatku ini adalah kali kedua melintasi jambatan gantung . Dulu ketika mengikuti aktiviti melawat sekolah tadika..hihihi.

Kumpulan Wadi..sempoi dan kelakar..
Pondok siapa ntah..hahaha..cantik jugak..
Tetapi tak berani menyahut cabaran flying fox. Wuihh, tak sanggup den. Dah la kena pakai tali cam tue, budak-budak laki menonton. Takpa la...baik pi join Tikah ngail, tapi tak dapt ikan..hahahaha..nakal tul budak kecik nie..hmm...Melihat adik-adik membuat binaan masing-masing dengan alasan-alasan yang sungguh mencuit hati. Kreatif jugak la. Teringat masa perkhemahan sekolah dahulu, aku mencipta satu pondok kecil dan sebatang pokok dari ranting2 dan daun, dijalin sehingga menjadi satu pondok yang cantik. Alhamdulillah menang hadiah utama. Suka sangat la kalau aktiviti-aktivit kraf macam ni, hihihi
Aktiviti nite Walking "burung hantu' yang cukup menggelikan hati, kadang-kadang kasihan..huhuhu...macam-macam. Ada peserta yang lemah hingga pengsan. Sahabatku mengatakan bahawa dia ternampak sesutau dan mungin 'ditindih'. Tapi timbul persoalan di benakku, kalau ditindih bagaimana dia boleh bercakap. Selalunya kalau 'ditindih' mesti tak boleh bercakap, dan kalau ade orang pegang mesti dia sedar. Tapi ini tak..Mungkin ini adalah lumpuh pisikologi yang dinyatakan oleh Prof. Terlampau takut sehingga dia menjadi seperti itu untuk membela dirinya dan mendapat perhatian daripada orang lain untuk mengatasi rasa takutnya itu. Hmm..sukar untuk ditafsirkan. Hanya Allah lebih mengetahuinya. Aku cetek ilmu lagi dan perlu terus mengulangkaji. Pastu diteruskan dengan slot muhasabah. Pernah buat sekali dalam sesi kelompok sebagai pemimpin. Susah untuk menyentuh hati dan meyedarkan orang. huhuhu.. Last-last aku pulak yang rasa sebak dan termuhasabah..Baik keluar ikut sahabt-sahabat buat barbique yang takde dalam tentatif program ..sempoi..sampai 4 pagi tak tahannya. (~_~)

Wadi acting..hakhakhak..mantap giler..
Selama tiga hari dua malam di situ, banyak yang aku pelajari. Mengenali adik-adik yang nakal tetapi bersemangat kuat dari Kolej Komuniti Bandar Darul Aman, mendapat sahabat-sahabat baru, fasi-fasi dari UPSI, Si Nazri yang sukakan mikrofon,hehehe... sahabat-sahabat fasi dari Kolej Insaniah, Ilah, Tikah dan Ina yang nakal, termasuk Apis..hahahahaha..tak lupa kepada Hayazie..mekasih banyak-banyak layan karenah akak..dan terfokusnya kepada Ketua Fasi, M.Noor (ingatkan sape la ketua fasi..hihihi). Maaflah boss buat boss pening..huhuhuhu...dah tetibe kena jadik pengacara.adehhh..Alhamdulillah Allah tolong walaupun rosak je rasanya program sekejap..hehehehe..Sory le sahabat-sahabat fasi. Yang peliknye, apsal aku yang kena???? hmmm..kompiuh nie...huhuhuhu

Sahabat-sahabat fasilitator...(n_n)

Terima kasih diucapkan kepada ketua fasi yang sudi mengalu-alukan kedatanganku yang kukira agak menyusahkan dari awal hingga akhir pulang, sahabat-sahabat fasi yang sungguh memahami dan baik hati dan juga nakal-nakal semua...adik-adik kolej dan juga pihak-pihak pentadbiran kolej yang berkaitan.

Sejuk dingin air sungai di Nur Lembah lenggong..kabus pagi menusuk ke tulang sum-sum, keindahan batu-batu yang bersinar dipanah mentari di siang hari yang indah di gigi sungai sudah cukup mengingatkanku tentang kebesaranMu..Di mana aku berada..di situ Kau turut serta. Menemani aku agar aku tidak leka dan lalai mengingatiMu semata. Subahanallah...Alhamdulilah..Allahuakbar!

Singgahan kedua : Kem Modal Insan Kolej Komuniti Bandar Daul Aman, Kedah. 17hb-19hb Februari 2009. Nur lembah Lenggong, Perak

Selasa, 3 Mac 2009

Kau Duga aku tapi...

Terkalut-kalut aku..akhirnya aku terduduk dan menangis..Mengapa ya Allah..susah benar mahu kucari walau seorang klien pun untuk menyiapakan tape tugasanku. Termenung sejenak aku..Astaghfirullah al a'zim...Sahabat-sahabatku lebih teruk dugaan dariku..AlLah sebenarnya sudah permudahkan urusanku sesampai ini. Mungkin aku tidak sabar barangkali menunggu bantuanMu..Ampunilah aku..terlupa, terlalai aku..Lantas kusujud membuat permohonan. Mudah-mudahan termakbul doa ku..Ya Mujib..Ya Mujib...Makbulkan hajatku ya Allah.

Situasi yang biasa benar dilalui oleh semua rakan-rakan yang mengambil jurusan untuk membedah tingkahlaku dan otak manusia ini. Untuk belajar memahaminya kami harus melaksanakannya secara praktikal sebelum praktikal sebetul-betulnya.

Untuk menjadi seorang kaunselor Islam, aku seharusnya punya tailadan yang cukup indah..Peribadi Rasulullah. sifat sabar, tetang, jujur dan segerombolan bemacam-macam lagi sifat baginda yang patut kucontohi. Aku tak perlukan Rogers, Freud, atau sesiapa jua tokoh2 Psikologi dan kaunseling kerana Rasulku sudah mengcukupi untuk segala-galanya.
Lalu kenapa kali ini aku kurang sabar. Terasa tertekan barangkali..Ya Allah kuatkanlah semangatku.
"Dan sabarlah terhadap apa yang menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk perintah-perintah yang sungguh-sungguh"
Lukman :17
Sesungguhnya aku terlupa, kenapa aku perlu meratap di hati, sedangkan aku ada yang masih menyayangi diri ini. Seharusnya aku tingkatkan kesabaranku tika saat ujian ini bertamu padaku.
"Dan sesungguhnya
akan Kami berikan cubaan kepadaMu,
dengan sedikit ketakutan,
kelaparan,
kekurangan harta,
jiwa, dan buah-buahan.
Dan berikanlah berita gembira
kepada orang yang sabar
(iaitu) orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan
"Innaaa lillaahiwa innaa ilaihi raaji'un",
Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yangs empurna dan rahmat dari Tuhannya,
dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk"
(al-Baqarah :155-157)
KAu berikan aku hujan ribut,,aku ketakutan dan kesejukan..SEsaat aku berdoa..Kau surutkan hujan itu, lalu kau hadirkan pelangi untukku. Indah sekali. Lalu Kau hadirkan pula mentari menyinari hari mendungku yang berlalu tadi.. Alhamdulillah...ya Allah..KAsihMu tidak terbanding untukku. Kutahu. Ku sendu.
Sesungguhnya benarlah :
"bersabar adalah cahaya yang gilang-gemilang"
(HR Muslim)
Hari ini, di aats meja ini, Kau telah permudahkan urusanku dan menghadiahkan tape ke-4 yang telah aku siapkan beberapa hari yang lepas. Dan esok adalah hari untuk aku menyiapkan tugasan ke lima sebelum pulang bercuti. PerancanganMu ya Allah, tertakjub aku.