? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?
zwani.com myspace graphic comments

Selasa, 3 Mac 2009

Kau Duga aku tapi...

Terkalut-kalut aku..akhirnya aku terduduk dan menangis..Mengapa ya Allah..susah benar mahu kucari walau seorang klien pun untuk menyiapakan tape tugasanku. Termenung sejenak aku..Astaghfirullah al a'zim...Sahabat-sahabatku lebih teruk dugaan dariku..AlLah sebenarnya sudah permudahkan urusanku sesampai ini. Mungkin aku tidak sabar barangkali menunggu bantuanMu..Ampunilah aku..terlupa, terlalai aku..Lantas kusujud membuat permohonan. Mudah-mudahan termakbul doa ku..Ya Mujib..Ya Mujib...Makbulkan hajatku ya Allah.

Situasi yang biasa benar dilalui oleh semua rakan-rakan yang mengambil jurusan untuk membedah tingkahlaku dan otak manusia ini. Untuk belajar memahaminya kami harus melaksanakannya secara praktikal sebelum praktikal sebetul-betulnya.

Untuk menjadi seorang kaunselor Islam, aku seharusnya punya tailadan yang cukup indah..Peribadi Rasulullah. sifat sabar, tetang, jujur dan segerombolan bemacam-macam lagi sifat baginda yang patut kucontohi. Aku tak perlukan Rogers, Freud, atau sesiapa jua tokoh2 Psikologi dan kaunseling kerana Rasulku sudah mengcukupi untuk segala-galanya.
Lalu kenapa kali ini aku kurang sabar. Terasa tertekan barangkali..Ya Allah kuatkanlah semangatku.
"Dan sabarlah terhadap apa yang menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk perintah-perintah yang sungguh-sungguh"
Lukman :17
Sesungguhnya aku terlupa, kenapa aku perlu meratap di hati, sedangkan aku ada yang masih menyayangi diri ini. Seharusnya aku tingkatkan kesabaranku tika saat ujian ini bertamu padaku.
"Dan sesungguhnya
akan Kami berikan cubaan kepadaMu,
dengan sedikit ketakutan,
kelaparan,
kekurangan harta,
jiwa, dan buah-buahan.
Dan berikanlah berita gembira
kepada orang yang sabar
(iaitu) orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan
"Innaaa lillaahiwa innaa ilaihi raaji'un",
Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yangs empurna dan rahmat dari Tuhannya,
dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk"
(al-Baqarah :155-157)
KAu berikan aku hujan ribut,,aku ketakutan dan kesejukan..SEsaat aku berdoa..Kau surutkan hujan itu, lalu kau hadirkan pelangi untukku. Indah sekali. Lalu Kau hadirkan pula mentari menyinari hari mendungku yang berlalu tadi.. Alhamdulillah...ya Allah..KAsihMu tidak terbanding untukku. Kutahu. Ku sendu.
Sesungguhnya benarlah :
"bersabar adalah cahaya yang gilang-gemilang"
(HR Muslim)
Hari ini, di aats meja ini, Kau telah permudahkan urusanku dan menghadiahkan tape ke-4 yang telah aku siapkan beberapa hari yang lepas. Dan esok adalah hari untuk aku menyiapkan tugasan ke lima sebelum pulang bercuti. PerancanganMu ya Allah, tertakjub aku.

2 ulasan:

Adibah S berkata...

Semoga terus berusaha. Psikologi Kognitif sangat penting kepada deorang dai'e

MAHARCINTA berkata...

insyaAllah..terima kasih untuk semangat itu..tidakkan berseri perjuangan tanpa ujian..(n_n)