? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Khamis, 19 November 2009

SAMA-SAMA KASIH....

Hari ini tanpa rakanku Mahiran.....

Perjumpaan Terakhir PRS/Dewan Kuliah Utama/5.30 Petang/Sesi Julai 2009/"Baiki Diri Bantu Rakan"
Saat tika seorang ayah membawa dua orang kakak yang tidak pernah dikenali oleh adiknya. Tidak pernah sesekali mengenalinya...Yang akan mendidik dan mengasuh adiknya...lalu adik itu terpegun dan hairan..

Dikenalkan si ayah dua orang kakak itu yanga kan mendidik dan menjaga adik itu..lalu bermula episod ceritera...yang dididik terdidik, yang dijaga terjaga..yang disayang tersayang...ikatan berlainan darah bagai dicantum menjadi erat...

sampai satu saat, ayah kembali untuk mengambil semula kakak-kakak itu dari adiknya...

kakak-kakanya akan pergi...mungkin jauh..untuk teruskan perjuangan dan kehidupan..meninggalkan adik ayng tersayang...



Sayang kamu jua...Sama-Sama kasih untuk segala-galanya....

Kau buat kuterharu....

"ingin aku singkap kembali, kenangan lama agar bersemi...ingin kuulangi saat manis, agar terus bersemadi...

Ingatlah aku sebagai rakanmu, kenanglah aku dalam doamu..begitu indahnya saat dahulu, engkau sebagai temanku...

Apabila engkau terjaga, satukanlah harapanku denganmu..kerna ianya bakal berpadu..mimpi si penunggu yang setia...

layarkanlah impian doamu..sesungguhnya aku masih mengingatimu..sebagai kawan, rakan adan teman...semoga kita diberkati Allah..Kudoakan kepadaMu ya Allah..agar bahgia di dunia dan akhirat..."

TERIMA KASIH UNTUK HADIAH-HADIAH YANG DAB BERKOTAK-KOTAK ITU...HANYA DOA SEBAGAI BALASAN,MOGA ALLAH SENTIASA MELINDUNGI KALIAN

...AMIN....BARAKALLAHUFIQ

Rabu, 18 November 2009

BUAT PENGUBAT RINDU...

Tertarik aku pada satu puisi....

di dalam buku 'JAWI MEDICINAL HERB' yang dipinjamkan oleh Puan Syafiqah Abdullah (JKE) kepadaku..Alhamdulillah ya Allah untuk nikmat hidup pagi ini...Ar-Rahman, surah pengantin yang mat kusukai membaca dan mendengarnya bergema di pagi hari yang nian indah ini. Mekaish Ma pasang..hehehehe

PERJUANGAN...

Kiranya....

kau bisa memahami apakah erti sebuah perjuangan tentunya kau tidak akan bertanya masa sunyi yang kau rasakan itu masih adakah lagi sisa-sia cinta....

Cuma kita sering terpisah pada waktu yang cepat berlalu kuntum-kuntum bunga tak sempat lagi kukutip untukmu buat pengubat rindu...

Bersabarlah.. kerana kebahagiaan itu berada di sebalik sebuah perjuangan......

8.03 a.m/pejabatUBK/PSA

ROMANTIK HALAL....

Susah dimiliki..payah dijaga...mencari Soleh memimpin dunia...menjadi Solehah menuju Syurga...
Demi Cinta Suciku..Demi Tulus Kasihku...

semalam penat aku menulis laporan pada petangnya, aku melangkah dan berdiri di tepi tingkap....menghirup udara lepas..

Terpandang aku pada sepasang dan sejoli kekasih. Kedua-duanya duduk di atas topi keledar di bawah flat perumahan itu. Sang arjuna itu memgang polistirena berisi makanan.Nasi berlauk nampaknya kerana sang puterinya memegang bungkusan lauknya.

sang arjuna menyusun nasi di ditangan lalu disuap pada sang puterinya yang sedang menanti...MasyaAllah..romantik sungguh..Bahgia nampaknya....Aku tersenyum..

Tapi..

Astaghfirullah al azim...lagaknya bukan macam sepasang suami isteri begitu bukan? Lalu romantik itu hilang kerana tidak halal...Aku tersenyum...terfikir...dan mengeluh...Anak-anak muda zaman sekarang. Ilmu setinggi bintang di langit, tetapi agama diletakkan di bawah tapak kaki barangkali...Akal tak lagi mengawal nafsu, tetapi nafsu mengawal akal dan merajai hati..

Terbayang aku..Pada diriku sendiri. Aku pernah mengimpikan akan makan dari tangan seorang lelaki yakni suamiku sendiri, dan suamiku makan dari tanganku..Ya Allah...Alangkah bahgia jika dapat meniti saat-saat romantis itu...Allahuakbar,andainya itu dapat kulakukan, pastinya Allah akan melimpahkan kasih sayangNYA kepada kami.dan kami bisa jadi pasangan yang romantik. ROMANTIK HALAL

11.20 pm/28/17/09/umahmelewar/atastilamtompang...

ALHAMDULILLAH..SABAR KINI BERBAYAR...

ALHAMDULILLAH..Makasih Ya Allah...Sabar kini berbayar...ALLAHUAKBAR!!! ALLAHUKBAR!!! ALLHUAKBAR!!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!! MERDEKA!!! HEEEHEEHEEE...

Sebelum dibinding...

17 November 2009-Bertolak seawal 9.00 pagi ,menuju KTM seterusnya singgah di KL Central sebelum menukar stesen ke Stesen Universiti. Alahmdulillah..Terasa asing setelah sekian lama tidak menjejakkan kaki ke Stesen Berijazah ini..hehehehe

Seterusnya beratur seperti muda-muda dulu dan melangkah naik Bus Rapid yang makin mahal nie..huhuhuhu.

Tiba Universiti..tu dia..REXTON..kereta prof..bikin hati kami bergelodak dengan seribu macam rasa..wiwiwiwi..Ya Allah permudahkan urusan kami..pemudahkan ya Allah..Ya Mujib..Ya Mujib...Ya Mujib

Kalimah salam membuatkan prof mula menutup akhbar yang dibelek-beleknya tadi...Maka, bermula satu episode...Akhirnya prof memberi satu amanat..yang bernilai...banyak..insyaAllah...

Dan laporan setebal empat jariku itu, laporan aktiviti setebal tiga jari barangkali mungkin, buku log harian, buku laporan sesi kaunseling kuhantar secara rasminya.


Alhamdulillah..segalanya berjalan seperti yang kudoakan..Makasih Ya Allah...

Leganya hati ini..melangkah bebas ke cafe. Berenti rehat di KPS bersama semangkuk cendol bersama sahabatku Mahiran. Berjumpa dan berborak pula dengan Tamil (classmate ) yang sama-sama praktikal. Nampaknya beliau masih belum menghantar laporan..wiwiwiwi..

Terima kasih untuk semua yang setia menemani aku sepajang perjuangan berliku ini..Semoga Allah sahaja membalas jasa kalian...


1.0 PENGHARGAAN/ SEKAPUR SIRIH
_________________________________________________________
Assalamualaikum W.B.T…

Alhamdulillahi Rabbil Alamin, dipanjatkan setinggi-tingi syukur ke hadrat Allah SWT yang telah memudahkan hamba yang dhaif ini menyelesaikan latihan praktikum di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dari bulan Julai sehingga awal November 2009. Selawat dan salam untuk Rasul pilihan Muhammad S.A.W yang telah memberi contoh serta pengajaran bagi ummat manusia dalam menempuh langkah-langkah pasti melalui jambatan Ilahi.

Alhamdulillah sekali kerana sepanjang tempoh yang panjang itu, Allah telah permudahkan urusan praktikal saya walaupun pelbagai dugaan dan cabaran menimpa.
Jutaan terima kasih kepada warga politeknik yang telah banyak berjasa kepada saya terutama Tuan Pengarah Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Puan Asmara binti Sulong kerana telah meluluskan permohonan saya untuk menjalani latihan praktikal saya disini.

Tidak dilupakan kepada pensyarah saya, yang juga merupakan Penyelia sepanjang saya praktikal iaitu Professor Dr. Suradi Salim di Jabatan Psikologi dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya di atas bimbingan, teguran dan nasihat beliau dalam membentuk saya menjadi seorang kaunselor yang berjaya dan profesional. Sesungguhnya setiap ilmu yang dititiskan kepada saya sepanjang menjadi pelajarnya amat mahal harganya.

Kepada En. Shamsul Bahrain bin Haron K.B;P.A selaku Penyelaras Unit Bimbingan dan Kaunseling, PSA yang juga merupakan Penyelia Lapangan saya di UBK PSA, diucapkan ribuan terima kasih atas jasa beliau yang banyak memberi tunjuk ajar dan bersabar dengan karenah saya sepanjang berpraktikal di sini. Kesabaran dan kasih sayang beliau seperti seorang ayah yang mendidik dan membentuk seorang anak yang berjaya telah beliau jalankan dengan baik membuatkan saya sangat bertuah dapat berada di bawah didikannya sepanjang tempoh ini.

Tidak dilupakan kepada Puan Sakinah Mat Ail iaitu Pegawai Kaunselor sebelum ini yang juga telah banyak membantu saya, Puan Nurulliza Muklas Pegawai Psikologi Dan Kaunseling UBK, Puan Zaiton dan, Puan Azwira bekas Pegawai Kaunseling UBK kerana memberi sokongan dan bantuan.

Ucapan terima kasih juga dihulurkan kepada Ketua Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Puan Hajjah Roziah binti Haji Abdul Latif, Penyelaras Bimbingan Dan Kaunseling JKE Puan Rohayu binti SES, Penolong Penasihat En.Khairul Napisham bin Abd. Razak, Puan Syafiqah Abdullah bekas Penolong Penasihat Bimbingan Dan Kaunseling JKE yang telah banyak memberi bantuan dan tunjuk ajar sepanjang saya ditugaskan di jabatan tersebut. Jasa kalian amat dihargai dan saya memohon maaf atas segala kekurangan dan kesilapan sepanjang memikul tanggungjawab sebagai seorang kaunselor di jabatan tersebut.

Ucapan terima kasih diteruskan kepada Encik Mu’ammar Shakir, Penyelaras Bimbingan Dan Kaunseling Jabatan Penyenggaraan Pesawat, Puan Halimah selaku Penyelaras Bimbingan Dan Kaunseling Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Puan Norhayati selaku Penyelaras Bimbingan Dan Kaunseling Jabatan Kejuruteraan Awam yang sering memberi kerjasama yang tidak berbelah bahagi kepada saya. Terima kasih diucapkan.

Ucapan terima kasih tak terhingga juga ditujukan kepada rakan pelatih, Cik Normahiran Zainal Abidin yang sama-sama membantu saya dan saling bekerjasama untuk setiap program dan tugas-tugas yang diamanahkan. Didoakan agar beliau akan entati mencapai cita-citanya suatu hari nanti.

Tidak lupa kepada sahabat-sahabatku yang sama-sama mengiringi perjuanganku di bidang ilmu ini dengan sokongan yang tidak berbelah bahagi. Buat teristimewa, Matahariku yang banyak memberi sokongan dan motivasi untukku, sahabat lamaku Solehah atau Nor Suriati Mamat, adindaku Huzaifah dan Putri Azilah, Adik Fitri Ismail, Siti Nadiah Ariff, Mahafizyatun Mamat, Adik Aish dan Adinda Redha dan sahabat-sahabat di kolej Kediaman Keempat. Semoga ukhwah ini terus dibasahi dengan mawaddah dan rahmat Allah. Begitu juga dengan ahli-ahli PRS yang banyak membantu terutamanya Adik Hasnan, Adik Mina, Adik Adam, dan adik-adik lain yang sudah kuanggap seperti adikku sendiri. Semoga kalian juga entati dalam pelajaran.

Ucapan khas dan teristimewa untuk keluarga yang tercinta iaitu Salmi binti Ahmad (maa) , Mohd bin Husin (ayah) , kakak-kakak, abang dan adik-adik yang memberi sokongan yang tak berbelah bahagi. Terima kasih untuk kasih entat dan pengorbanan kalian. Semoga Allah akan memelihara dan menjaga ikatan yang bertaut dengan satu darah dan satu rahim ini. Kepada Maa dan ayah, semoga syurga milikmu.
Semoga latihan praktikal kali ini diberkati oleh Allah SWT dan laporan ini dapat dijadikan satu sumber ilmu yang diberkati Allah bagi pembacanya dan diri penulis sendiri. Amin. Barakallahufiq.

Siti Sahara Mohd
PEC 050071
Kaunselor Pelatih
Unit Bimbingan Dan Kaunseling
Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.
4 November 2009

Ahad, 2 Ogos 2009

"1 PRS , 1 PSA , 1 MALAYSIA..."

Hemm...Kem Lagi, 24 Julai sehingga 26 Julai...Oh ya lupa nak bercerita tentang Minggu Suaikenal di PSA. Takpe, lain kali..hohohoho..Gambar pun takde nak dikongsi dengan sahabat-sahabat pembaca setiaku. Tapi kali ini kem suaikenal untuk ahli-ahli PRS yang baru masuk sebagai ahli.Sambutan yang agak memberansangkan daripada pelajar-pelajar baru. PRS ( Pembimbing Rakan Siswa...) Itu Logo PRS...

Riang Riang peserta-peserta yang terpilih....
Da dapat barang amanah...jangan makan sudaa...hehehehe
Gemuruh Jiwa......waaa...waaa..wa....
Bersama Puan Sakinah, Pegawai kaunseling PSA..join nyanyi lagu tema kem..
Bersedia...
Cian.... kena buli ngn Abang famy yerk? hehehehe...
Gimana dong? Enggak bisa pikir lagi ya? jangan putus asa!!! Cuba lagiiiiii....
asyik kena buli kat Fasi...Takpe..takpe...sabar eaa..hehehehe
Check Point last..hehehehe..kena dera plak ngan abang Hasnan n Cik Sara..hehehehe..
My Group 'Eagle'..tanpa Akmal...

SEmoga ahli PRS menjadi contoh kepada pelajar-pelajar lain di PSA..majulah PRS untuk UBK, Majulah UBK untuk PSA...hehehehehe...

11.56 am CC pntai permai...nak siapkan report plak..huhuhuhu

Sabtu, 1 Ogos 2009

GAYAT..aku GAYAT...

Bermula 17 hb- 19 hb Julai yang lalu, UBK ( Unit Bimbingan dan kaunseling PSA) telah diamanahkan untuk menguruskan satu program motivasi, KEm Pembangunan sahsiah Diri, untuk pelajar-pelajar dari Jabatan Kejuruteraan Elektrik. nak cerita pajang pun tak sempat, Sop tengok jerk la beberapa keping gambar yang sempat kucurik daripada laptop si hasnan ini..heheheheeh
HAmpir Tiba..selamat datang ke daerah yang takde line tepon...hahahaha....

Ngan Vinoth, orang kuat PRS ( Pembingbing Rakan Siswa..)
Angkat barang cepattttttt.......
Bertolak...cam nak gi perkampungan orang asli plak..naik benda nie..daki bukit tinggi..huhuhu
Kusyuk dengar tazkirah pagi dari Cikgu...
Nyanyi jangan tak nyanyi..Lagu Tema...
Ketua-ketua Senaman Pagi..Tak pasal-pasal ada yang didenda kena buat Ninja Turtle..hahahahaha
Sehening pagi untuk Senaman...sejukk...belakang, kolam air sungai...
Fasilitator yang nakal-nakal...
Group Rijal bersama Cikgu....
Group nisa' ngn Pn Syafiqah...
Adik Famy. Cikgu Shamsul, hafsyam, Ma, Pn. Syafiqah dan Cik Sara...
Di kawal oleh dua bodyguard yang handsome memberi kata-kata peransang untukku melangkah..Terima kasih Cikgu Shamsul dan adik-adikku, Hasnan, Famy, Akmal, Hafsyam untuk motivasi itu.. Menangis jugak nak sampai..hukhukhukhuk..menderita...
Bersama adik-adik yang banyak menyumbang tenaga dan ankal-nakal..hohohoho
Ini kumpulan adik Famy dan Abang-abang..hahahahha...juga 'abang muke ketat'
mengaco kumpulan Vinoth...heheheh.mencapak jerk..hihihi
Dusun inMemory..Dewan Lentang, kem Rimba, Dusun Eco Resort...
Orang-orang kuat KEM..hehehehehe


12.26 pm 1 ogos, cc pntai permai nan indah..(n_n)

Khamis, 30 Julai 2009

Di Sini cintaku berlabuh...PSA...

Dulu... Dulu, Logo Um..asal nak buat assignment..carik logo Um..sekarang, logo baru pulak..tiada lagi warna biru, Kini sudah berganti baru dihatiku..PSA..POliteknik Sultan salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
Dah agak lama tak update blog. Sekarang busy, tapi ambil mood kejap. Sementara masa masih ada. Kumasih ingat lagi saat mula-mula melangkah kaki ke PSA ini bersama fail dan surat. Berulangkali juga sebeeum didaftarkan masuk secara rasminya pada 6 Julai 2009. Dan esok akan tamat bulan Julai..Kadang-kadang rasa menderita menunggu masa berlabuh di muara. Selama empat bulan berada di sini perlbagai perkara aku belajar, pengalaman datang silih berganti..Begitu juga dugaan dan Ujian. Alahmdulillah..Aku masih stabil menempuhi segalanya. Cuma kadang-kadang kesihatan ini cepat sangat terganggu. Apatah lagi sudah 3 minggu aku bekerja tanpa henti. Setiap hari cuti ada sahaja kem yang mahu diuruskan. Inilah dunia kaunselor. Itu tidak termasuk lagi sesi-sesi kaunseling yang bagai sudah memenuhi jadual sehingga terpaksa aku hadkan sekadar empat sesi sahaja dalam sehari. Penat memnag penat. Tapi inilah dunia. Bukan syurga, terniat sahaja sudah berada di depan mata.
When we change our thinking, We change our belief...
When we change our beliefs, we change our expectations...
When we change our expectations, we change our attitude...
When we change our attitude, we change our behaviour...
when we change our behavior, we change our performance...
When we change our performance, we change our life
Cikgu Shamsul, pegawai Kaunseling yang amat aku kagumi selalu mengulangi kata-kata ini. Sebagai penyelia ku di sini, sebagai ayah, sebagai ketua..dan segala-galanya...tanpanya, aku mungkin tidak dapat singgah dan berkhidmat di sini...Terima kasih Cikgu..Puan Sakinah..Hasnan ( S/U PRS), adik-adik PRS yang lain juga, FamY, rafiQ, hafsyam...Apa yang penting? KERJASAMA..hehehehehe

BERKELANA DAN MENJADI WARGANEGARA...MENDERITA..huhuhu

Sangat mengantuk. Mengikut jadualku jika tiada apa-apa urusan saat ini aku lenakan diri sekejap sementara Zuhur tiba. Agar tubuh rasa segar. Tapi..sekarang ini berada di pejabat, dan waktu rehat pejabat dalam 4 minit lagi..hohohoho...Menumpang komputer pegawai kaunselor memandangkan komputerku AGAK SAKIT..tidak dapat bertahan lama. Laporan ceramah semalam baru separuh siap. Penat. Masih bertimbun yang tertangguh. Kadang-kadang aku cemburu dengan rakan praktikalku yang lebih pantas siap dariku. tapi..inlah dugaan untukku. Redhalah aku... Esok, 31 Julai hampir genaplah aku sebualn di sini. Seawal 7.15 pagi menunggu teksi ( jalan kaki takut lambat nak punch card..huhuhu ). Itu kalau bernasib baik dapatlah teksi seawal mungkin. Biar sampai awal ke pejabat asal tidak lambat. Kadang-kadang dimurahkan rezeki apabila pensyarah bagi tumpang. Segan aku.Huhuhu...
Begitu juga pulang. Hampir setengah jam, menunggu makanan siap di kedai ( takde gas nak masak kat umah) , itu tak termasuk lagi masa yang diambil untuk kaki ini melangkah gagah ke tingkat empat. Blok empat itu. (waaaaaaa...takde lif..Penat giler..huhuhuhu ) tapi Alhamdulillah solat kuawalkan. Kadang-kadang aku terpaksa bertarung jugak dengan masa, ( BUkan kadang-kadang tetapi selalu ), bertarung dengan kehendak rakan untuk balik terus tanpa solat dan solat dirumah. Menghaibkan diri tika azan sedangkan rakanku sudah mula mengemas. Bagi aku solat dahulu lagi penting, apatah lagi masa untuk berjalan pulang dan tiba di rumah memenatkan..membazir masa..tapi kadang-kadang terpaksa mengalah...(dugaan...lewat solat ku..adehh....tak sedap hati..hukhukhuk..)
Dalam kesibukan ini terasa masa agak berjalan laju dalam perlahan. Agak laju dalam perlahan??? Pelik..entah... kehidupan, jam biologi yang berubah, tidur malam yang masih terjaga dan kepenatan sehingga makin kurang aku berkhalwah denganNya..ya Allah..Janganlah Engkau biarkan aku tanpa perhatian dan kasih sayangMu selalu...Temani aku harungi perubahna hidup yang agak memenatkan ini....
"ya Allah,
permudahkanlah aku ini menduduki imtihan duniaMU..
Jadikanlah debaran dijiwaku dan sebabkanlah risau dihatiku jika gagal melamar redhaMU...
Dengarlah rintihanku yang sanggup bersusah demi ilmuMU..
terimalah airmata ini sebgai penyejuk kemurkaanMU...
Belailah jiwaku di saat aku terkulai lemah agar aku terhindar dari mengaharapkan selain dariMU..
amin, ya rabbal a'lamin...."
ubk/psa 1.20pm

Ahad, 28 Jun 2009

AKU TERIMA NIKAHNYA...

Inilah cinta yang sesungguhnya.
Yang diikat, bukan dengan lafaz


" I love U.."



bukan dengan lafaz


"Aku cinta padamu.."



Tapi dengan lafaz

"AKU TERIMA NIKAHNYA.. "

Inilah cinta yang sesungguhnya...

Sekadar mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada rakan-rakan sekolah lamaku, Sekolah Menengah Teknik Kemaman, Puan Marliza (dah jadik Puan ekk..hehehehe) yang selamat diijabkabulkan entah bila tarikh tepatnya. (kad pun tak tengok sebab sampai kat umah, aku di KL..huhuhu) Maaf laaa semua tak dapat pergi ke majlismu penuh erti..
Tahniah sahabatku Marliza...(n_n)



Buat Awien, kawan dari sekolah rendah sampai laa ambil STPM, yang baru saja tamat belajar kat UKM, tup-tup dah kawin dengan orang Pahang. Terkejut jugak...hehehe(yang nie lagi ralat, baru pi Perak, tengah cuti tapi tak dapat balik laa, tolong kakak jaga baby baru lahir) Dah dapat suami yang berkerja apa lagi nak tunggu kan? Perkara yang baik jangan ditangguh-tangguh. Membazir masa..hehehehehe.

Dan selamat selamat bertunang juga lah kepada Yana kawan baik Awien yang kiut itu dan juga Lekha (dengar khabar nak bertunang da bulan enam nie..entah-entah dah bertunang, hihihi) Aku tumpang gumbira...(n_n)

Tahniah Faz...Cumel..hehehehe

Dan juga untuk budak-budak kelas...(budak-budak apa dah kahwin..heheheh) Rakan-rakan sekelas yang khabarnya sudah melangkah ke jinjang pelamin dengan pasangan masing. Faz, Ummi, sape lagi ek? Ramai sangat yang kawin...Kad kawin kat rumah dah banyak yang sampai, tapi tak sampai ke tangan ini. Huhuhuhu..Maklumlah bermusafir di negeri orang...hohoho

TAHNIAH YA SAHABAT-SAHABAT..

INI DOA UNTUKMU YANG SEDANG BERBAHGIA MENGECAPI SUNNAH..



"SEMOGA


ALLAH MEMBERKATI ENGKAU


DAN MENYATUKAN KAMU BERDUA


DALAM KEBAIKAN..


.amin..."


Dan aku..insyaAllah..doa-doakan ya...entah bila..tapi pastinya suatu hari nanti...Sekarang pun sudah ada yang menggosipkan aku sudah bertunang...senyum jer la..hahahaha..


Yang dicari walau bukan PUTERA RAJA,

Yang diimpi, biarlah tak punya RUPA,

Asal SEDAP DIPANDANG MATA,

Yang dinilai bukan sempurna SIFAT JASMANI,

Asalkan sihat ruhani, SEMPURNA HATI...

Yang diharap bukan JIHAD PADA SEMANGAT,

Asalkan PERJUANGANNNYA ADA MATLAMAT,
Yang datang, tak perlu dinilai dengan SILAM YANG GEMILANG
Kerana hamba serikandi dengan SILAM YANG KELAM

Yang dinanti, bukan lamaran dengan PERMATA

Cukuplah AKAD dan JANJI SETIA..

Dan, yang terjadi,

ANDAI TAK SAMA KEHENDAK HATI, HAMBA REDHA KETETAPAN ILAHI...

Khamis, 25 Jun 2009

KAMI BERSALAH...

Alhamdulillah...


Leganya hati tak dapat dibayangkan. Kudoakan Prof tidak lagi memarahi kami dan menerima kesalahan kami. Alhamdulillah, beliau membantu kami dan....dapat laa sikit tazkirah..hehehe (sape suruh buat salah dengan prof..huhuhu) Ya Prof, memang salah kami. Huhuhu. Tapi hari ini beliau memberi nasihat dengan senyuman dan ketawa. Fuhh...syukur sangat-sangat...Itu lah, lain kali jangan careless. Tengok surat itu betul-betul. Isi pun salah. kami lah yang isi salah tue. Tak pepasal surat tak dapat disimpan dalam rekod PSA. Tapi, alhamdulillah kerana Cr. Syamsul banyak membantu kami yang setahun jagung. Baru nak bergelar pelatih (bukan pelatih pusat serenti tau..hehehehe) pelatih kaunselor, awal-awal dah buat salah. Huuu...Hmmm, Itu cerita dua hari yang lepas.

Ini cerita hari ini. Barang-barang semua dah kemas. Cuma sedikit lagi baju tak muat untuk dimasukkan dlam satu beg. Buku? Hmm..letak dlm beg galas jerk la. Kalau letak dalam kotak banyak pulak nak kena usung, tak termasuk lagi dengan kotak komputer dua bijik.

Tadi telefon sahabatku atau adikku Aish yang sedang sibuk berpraktikal. Ingin memohon bantuannya untuk menghantarku ke rumah baru di Shah Alam...Alhamdulillah...Dia sudi membantu. Nakku sewa kereta sewa mahal pula harganya. Makin tercekik aku yang sudah hampir tercekik ini. Hohoho..barang-barang lain sudah disimpan, dan menunggu masa untuk dipindahkan selepas habis kontrak umah ini. Tak tahulah nak dipindahkan ke mana nanti. Sibuk dengan praktikal lagi. ya Allah, Engkau permudahkanlah urusanku.

Kukenangkan balik saat-saat menguruskan urusan ini. bermula sebelum exam lagi. Dari satu masalah ke satu masalah menuggu kami dan menguji kesabaran hati. Berulang-alik ke bilik prof demi satu surat penting, maklumat yang tidak lengkap, kesalahan surat, masalah rumah sewa, kewangan dan sebagainya. Perlbagai dugaan yang menguji sehingga kadang-kadang hati ini merintih sedih. Menangis sepi mencari kekuatan dlaam diri. Tapi aku tahu aku tidak sendirian. Lantaran itu kaki ini terus melangkah walaupun hampir rebah menongkah musibah, kerana kutahu KEKASIH AGUNGKU setia disisiku.

Terima kasih ya ALLAH, di atas segala ujian yang KAU berikan kerana ia menguatkan iman yang goncang. Mendekatkan aku untuk semakin dekat denganMU.

Terima kasih untuk adik Aye Yuni, kata-kata itu sering mengiringi hidupku..dan terima aksih kerana cuba untuk menguatkan lagi ingatan ini..


"Bila engkau memandang segalanya dari ALLAH, yang menjadikan segalanya,

yang menimpakan ujian,

yang menjadikan sebab sakit hatimu,

yang membuat keinginanmu terhalang,

serta yang menyusahkanmu, pasti damai hatimu.

Masakan ALLAH sengaja takdirkan segalanya sia-sia.

BUkan ALLAh tak tahu deritamu, retaknya hatimu,

tapi mungkin itulah yang DIA mahu.

Kerana DIA tahu, hati beginilah yang selalunya lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNYA.."10.06.2009

TIDURLAH-TIDURLAH WAHAI MATA...

Kalau nak gugur,
gugurlah nangka,
jangan menimpa si dahan pauh...
kalau nak tidur,
tidurlah mata,
jangan terkenangkan orang yang jauh...Masih kuingat lagi pantun itu, pantun untuk orang yang tidak mahu tidur..hehehehe
Bukan mahu bercakap tentang orang yang tidak mahu tidur, tapi sekadar ingin bercerita tentang kelebihan tidur..tidur malam? semestinya..Tak tidur malam maknanya tak normal..
Ini cerita tentang tidur siang. Tidur siang? hmm...
Tidur seketika pada waktu tengah hari. Pernah tidur tengahari tak? hehehe..Tidur tengah hari atau lebih dikenali dengan 'qailulah' memang sudah menjadi amalan dalam kehidupan Rasulullah s.a.w. Bukan lambang kemalasan tetapi ini adalah satu amalan yang amat memberuntungkan jika dimanfaatkan betul pada caranya dan tidak melakukannya secara berlebih-lebihan.
Imam al-Ghazali pernah mengatakan bahawa :
" Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur sekejap pada siang hari kerana ia membantu melaksanakan ibadah pada waktu malam,
sebagaimana amalan bersahur membantu ibadah puasa di siang hari.
Sebaik-baiknya hendaklah seseorang itu bangun dari tidurnya sebelum gelincir matahari untuk menunaikan solat Zuhur"
Amalan 'qailulah' adalah suatu amalan sunnah yang dapat menyegarkan tubuh badan dan sekali gus dapat meningkat produktiviti diri. Kajian menunjukkan tidur pada waktu tengahari didapati amat berkesan untuk meningkatkan tenaga, tumpuan dan produktiviti kerja seseorang. Daya kemampuan mereka untuk menyelesaikan masalah juga meningkat dan seterusnya meningkatkan produktiviti keseluruhannya.
Amalan 'qailulah' ini amat sesuai dilaksanakan oleh semua orang dalam usaha dan salah satu cara meningkatkan kekuatan tubuh serta membina kekuatan mental.
So, mai ler tido siang, tapi jangan lebih-lebih..hehehehe

Ahad, 21 Jun 2009

Di sentuh TERGURIS..Di hantuk TERSERPIH...

Beritahu pada muslimah itu dirinya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk terserpih,
dihempap berkecai.

Beritahu pada muslimah itu jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Beritahu pada muslimah itu jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.

Beritahu pada muslimah itu jaga pakaian;
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan macam manapun,
biar orang kenal...
Dia orang ISLAM.

Beritahu pada muslimah itu simpan secebis malu;
kerana malu itu, sebahagian daripada iman...

Sabtu, 20 Jun 2009

"NERAKA DI SEBELAH KIRIKU..."


Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuksolatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.


Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya,


"Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"


Hatim berkata,

"Apabila masuk waktu solat, aku berwudhu' zahir dan batin."


Isam bertanya,

"Bagaimana wudhu' zahir dan batin itu?"


Hatim berkata,


"Wudhu' zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhu' dengan air". Sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara


* Bertaubat

* Menyesali dosa yang telah dilakukan

* Tidak tergila-gilakan dunia

* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')

* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu

* Meninggalkan sifat dengki.


Seterusnya Hatim berkata,


"Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat.Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan


1.aku sedang berhadapan dengan Allah,

2..Syurga di sebelah kananku,

3.Neraka di sebelah kiriku,

4.Malaikat Maut berada di belakangku,

dan

5.aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.""


Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuhpengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolatselama 30 tahun."


Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnyayang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Isnin, 15 Jun 2009

MULIAKANLAH DIA...

Pembantu rumah warga Indonesia, Siti Hajar, 33, sebak apabila menceritakan pengalamannya didera semasa diketemukan dengan kakak sulungnya, Nani Suriani (kiri) di Kedutaan Indonesia.Siti Hajar yang berasal dari Jawa Barat, dilaporkan didera selama tiga tahun bekerja dengan majikannya di Mont Kiara, Kuala Lumpur. Beliau melarikan diri dari rumah majikan dan bertindak mendapatkan perlindungan dari Kedutaan Indonesia.

Sedih melihat kes-kes pembantu rumah yang didera. Tidak cukup didera secara fizikal, malah turut didera secara psikologi. Makan dan tidur yang tidak cukup serta menanggung beban dan marah tuan yang tidak berkesudahan dan akhirnya diri sendiri yang terpaksa menerima siksaan. Bahkan dipaksa membuat perkara-perkara di luar batas kemanusiaan dan pegangan keagamaan. Semua itu sudah cukup membuktikan tamadun manusia zaman sekarang yang tidak lagi punya erti kemanusiaan dan kembali menjahilkan diri sendiri.
Islam itu indah dan kerana keindahan Islam itu sendiri, Islam mengajar umatNya memuliakan pembantu rumah. Cukuplah sirah ini sebagai khabaran keindahan Islam yang menuntut umatNya memuliakan tetamu yang banyak membantu dan menyenangkan tuannya dan keluarga.

Pada suatu hari RAsulullah SAW melihat seorang lelaki sedang menunggang kenderaan, sedangkan di belakangnya adalah seorang hambanya yang sedang berjalan kaki. Melihat peristiwa itu, Rasulullah SAW dengan suara yang tinggi bersabda:

“wahai hamba Allah, tunggangkan ia dibelakang kamu.
Sesungguhnya dia saudara kamu,
nyawanya sama dengan nyawa kamu.”

Seorang sahabat bernama Al-Mai’rur bin Suwaid r.a pernah menceritakan bahawa beliau melihat Abu zar r.a memakai satu pakaian dan hambanya juga memakai pakaian yang sama. Beliau bertanya kepada Abu Zar:

“Mengapa demikian”

Jawab Abu Zar :

“ Aku pernah marah kepada khadam (pembantu rumahku) pada masa Nabi SAW. Lalu Rasulullah SAW menegurku dengan katanya :

“Sesungguhnya pada engkau ada sifat jahiliah.
Hamba-hamba kamu sebenarnya adalah saudara-saudara kamu.
Allah Taala meletakkan mereka di bawah kekuasaanmu,
maka
hendaklah ia (tuan rumah) member makan kepadanya (pembantu rumah) makanan yang ia makan
dan
member pakai kepadanya apa yang ia pakai
dan
jangan memberi mereka bebanan
yang
tidak upaya mereka tanggung”.

Seorang sahabat bernama Abu Mas’ud al Badri pernah menceritakan bahawa beliau pernah memukul seorang hamba (pembantu rumah) dengan tongkat.Tiba-tiba beliau terdengar suara datang dari arah belakang menegurnya. Beliau mengabaikan teguran itu. Apabila suara itu semakin mendekatinya, barulah ia sedar suara itu adalah suara Rasulullah SAW yang menegur perbuatannya tadi.

Rasulullah SAW menegurnya:

“Wahai Abu Mas’ud, sesungguhnya Allah Taala lebih berkuasa, daripada engkau terhadap hamba ini. “

Abu Mas’ud terus memerdekakan hambanya itu kerana mengharapkan keredhaan Allah SWT. Rasulullah SAW. Rasulullah SAW terus bersabda :

“Jika engkau tidak berbuat demikian, nescaya engkau akan diselar dengan api neraka.”

Mlm.11/06/2009 Tmeru ipoh

Mui'ZKU SAYANG...


‘MU’IZZUDDIN, si kecil ‘Yang Memuliakan agama, penyokong agama’
( )”””( )
( ^_^ )” )
.-.-.-.-.-.-.
“Salam maulud kali pertama untuk kelahiran anak saudara baru..Alhamdulillah kak ja selamat melahirkan bayi lelaki yang comel petang satni ; ) “

Begitu mesej yang ku forwardkan kepada adik beradikku setelah adikku mengkhabarkan kakakku yang tinggal di Perak selamat bersalin tepat jam 2.03petang pada 14/05/09. Dan beberapa hari selepas itu aku dan adikku Qinie berkemas dan bertolaklah kami ke sana. Aku sebagai bidan tak bertauliah yang dihantar khas oleh maa dengan pelbagai pesan dan ubat. Hohoho… Teruja dan sesungguhnya semua ahli keluarga kami sangat teruja untuk melihat si kecil baru ini. Dan maa ku juga telah berkira-kira untuk ke sini dalam beberapa hari lagi menjelangnya tiba cuti sekolah.
Tiba 3hb 06 2009, akhirnya maa, adik bongsuku yang nakal dan kakakku serta anak-anak tiba jua di medan Gopeng, Ipoh. Rumah mula menjadi riuh dan sesak. huhuhu Inilah Mu’izzuddin Nizam yang punya rambut terpacak dan bermata bulat. Hehehe. Mu’iz si comel yang tidak kuat meragam. Alhamdulillah.

09/06/2009 1.20pm T.Meru Perak