? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?
zwani.com myspace graphic comments

Jumaat, 1 Mei 2009

CEREKARAMA UDA DAN DARA...


UDA : sedih

DARA : (termenung) Assalamualaikum..kenapa pulak..

UDA : (menangis-sedih)

DARA : Alolololo...nangis pulakk..

manja nehhh.. (termenung)

UDA : (sedih)

DARA: (senyum, dan terus senyum)

UDA : (bimbang)

DARA : (termenung) (sengih) (sengih) (ceria)

UDA : (ceria) (kiss) ( love)

DARA: adehhhh....dah tahap kritikal nampakk.. hohohoho ( takut) ( takut)( takut)( takut)

UDA : bila diam,,mengapa ku terfikirkan mu?


DARA : (berfikir..)

UDA : bila sunyi....hati ini rasa berdebar-debar bila teringatkan mu


DARA : Tanyalah sama angin...


UDA : hahaha

DARA : hahahahaha..

UDA : nak tanya apa sama angin?

DARA : Tanya mengapa kau jadik sebegitu rupa..

UDA : aku dah tanya..tapi tiada suara yg membisikkan penyebabnye.... oh Dara

DARA : sudah pasti..kerana bahasa angin kau takkan mengerti...Sebab itu aku mau kau tanya sama angin..(senyum)
Dengar baik2...Pejam matamu.Bisikannya...

UDA : bila ku penjam mata ini...gelap gulita rasanye


DARA : Germesik..zikir pada Ilahi...
Lalu mengapa kau masih mengangti diri ini kala sunyi..?


UDA : apa yang kau ingin bisikan?

DARA : Lagikan angin berzikir sepi..
Tapi mengingati diri ini yang tak membawa erti...


UDA : fitrah insani mahu disayangi dan dikasihi

DARA : aku tahu..dan pasti..(berlapang dada dan senyum)

UDA : bisakah kau menyayangi ku?

DARA : kenapa kau bertanya padaku..bukan pada dirimu..?

UDA : aku memang dah menyayangi diriku..xperlu la aku tanya (ketawa)
Cuma aku mahu menyayangi org lain juga


DARA : (hmm..termenung...)

UDA : bisakah kau menyayangiku?

DARA : bila Allah izinkan aku menyayangimu..sungguh bisa sekali.. (gelak)

UDA : sungguh bisa? bahaya sungguh..sungguh bisa...berbisa tuh..perhhh!!
Wa caya sama lu Dara
hahaha....
Oh Dara...


DARA : (nak gelak, kelakar pun ada)

UDA : Hatiku rasa makin rindu padamu
tapi kau x
tak bisa didampingi oleh ku
kerna ku biasa saja


DARA : (sengih)
aku lagi biasa..
kalau rindu..
tak mampu dampingi..
pandanglah awan..
zikirlah persis angin yang lalu..
semoga rindu itu kembali kepada Pencipta rindu itu sedri..
Ya Rabbul Izzati...
(berlapang dada dan senyum)


UDA : tapi tak bisa juga ku melupaimu sayang
aku manusia
yang biasa


DARA : didiklah hatimu sendirik..usah lali diulit nafsu berahi...kelak kau akan rugi..
Buat apa merindui sesuatu yang tak pasti milikmu lagi...?
(termenung dan berfikir kononnya)


UDA : aku tahu aku tidak layak untuk mu
Namun tak mengapalah...merinduimu itu jua satu anugerah yang tak terbanding dari
Tuhanku
Abang bersyukur mengenalimu walaupun kau belum pasti menjadi milikku
oh Dara....


DARA : mantap!

UDA : (hati berbunga cinta)

DARA : (ber lapang dada dan senyum)

UDA : (berlapang dada dan senyum)

DARA : Abang...? bagusss....permulaan yang menyentuh jiwa..tergoda siapa yang
mendengarnya..tapi tidak aku...
(gelak)
(pandang dan terus mendengar)


UDA : mengenalimu satu anugerah yang tak ternilai oleh ku

DARA : Alhamdulillah...kalau itu satu anugerah..
(lapangkan dada dan senyum)


UDA : bukan sengaja ku melafazkan kata mesra..tp ter taip dengan tak sengaja

DARA : tak mengapa..
aku mnegrti...
(sengih)


UDA : adakah kau tahu? sudah tentu kau tak tau apa2..kerana kau bukan diriku

DARA : ya benar..
tapi Allah tahu..
dan supaya aku dapat tahu, Allah hdirkan kau untuk memberitahuku..cuma ats

dirimu..mahu bertahu atau tidak kepadaku..
(sengih)
(lapangkan dada)


UDA : cuma kau insan yang ku ingin miliki djadikan suri menemani pejuangan hidup ini dipelbagai alam nanti
oh Dara...rasa-rasanye..perasaan ni makin mendalam rasanye
sudikah kau temani aku, didunia ini juga diakhirat nanti?
bersama2 dalam berbakti mencari redha Ilahi


DARA : apa maksudmu?
(buat-buat tak tahu dan termenung..berfikir)


UDA : Jika kau rasa hati ini..pasti nye engkau kan mengerti

DARA : 'temani' itu pelbagai erti..

UDA : bertapa suci nya hatiku...tanpa diragu
jika kau rasa getarnya


DARA : sebagai teman sejati..sahabat sejati...isteri...rakan sehari...
usah bermain kata...
(sengih...)
bagaimana kau dapat nilai kesucian hatimu sendiri..?
tanpa bukti..?
(termenung dan berfikir)


UDA : itu tak perlu ku buktikan..kerana ku tak mampu

DARA : baik laa..
alasanmu kuterima...


UDA : kau tanyakan pada Tuhan aja la

DARA : baiklah..
(senyum)
pandai juga bermain kata..mgukir rasa..hmm...
(sengih) (termemnung)


UDA : adakah kau ada rasa?
jika kau merasai getaran kata2 ku...tak banyak pun...sikit kau kan rasa


DARA : aku punya pelbagai rasa..Allah hadirkan dalam diri ini sembilan anfsu dan satu
akal..berbanding dirimu sembilan akl dan satu nafsu..

UDA : tak cepat pun lambat kau kan memikirkannye

DARA : dan sembilan nafsu itu..Allah pecahkn pelbagai rasa..
menunjukkan aku ini lemah..perlukan sembilan akal untuk mengawalku..

untuk tunjukkan jiwaku ini halus untuk mengasihi dan mendidik2 anak2 ku
nnti.. (senyum)
aku berlapang dada saat ini...
hanya senyum terukir pada diri..
meyambut baik setiap bait kata-katamu..


UDA : (senyum)

DARA : luahan insan yang punya perasaan..
(angel)


UDA : jiwa mu tulus Dara
hatiku kian terpaut


DARA : Aku hanya insan biasa...

UDA : ku jua insan biasa Dara

DARA : usah kau terleka kerananya..
(senyum)


UDA : ku tak terleka
tapi ku merencana untuk diriku yang memerlukan insan lain dalam hidupku


DARA : aku faham...

UDA : apa yang kau faham?

DARA : wahai rijal yang perlukan seorang nisa'...

UDA : ya...aku perlukanmu


DARA : kau pasti..?

UDA : sudah pasti
pasti boleh


DARA : perlukan aku atau pendampingmu..maksudku isterimu..bidadari duniamu..penghulu
bidadari syurgamu..

UDA : malaysia boleh

DARA : (berlapang dada dan ceria)

UDA : kan sudah ku nyatakan tadi....di dunia mahupun di alam2 lain nanti
ku ingin kita bersama
(berlapangkan dada dan ceria)

oh Dara...

DARA : hmm....aku faham kau perlukan seseorang dlm hidupmu..
sebagai pendampingmu dunia akhirat..
seperti katamu..itu fitrah..
tapi tak perlu kau seru namaku begitu..


UDA : oh Dara....

DARA : Jaga hatimu..
jaga hatimu saudaraku..lidahmu saudaraku...


UDA : oh Dara..tak pernahkah kau memikirkan diriku untuk hadir dalam hidupmu sebagai pemimpin mu?

DARA : Allah tidak izinkan walaupun aku inginkan..
yang aku mampu..
aku hanya pinta padanya seseorang yang hatinya dengandenganNya..dekat dengan

rumahNya...supaya ku bertmbah dekat denganNya..dan dia menerima aku seadanya..
aku tak mampu bermimpi indah2..
(senyum)
doaku setiap mlam menjelang...
(angel)


UDA : aku tak pinta kau bermimpikan ku
hahaha


DARA : mimpi indah2..bukan mimpikanmu..hahahahahahaha

UDA : ala...Dara...
oh Dara....


DARA : (gelak sakan)
dah laaa...
merepek petang2..


UDA : hahaha
oh Dara...
kau sudah bosan bercengkerama dengan ku?
sampai hati mu
hahaha


DARA: sejak bile aku bercengkerama denganmu wahai saudaraku?
apa maksudmu bercengkerama ha? hahahahhahaha
(sengih)
kamu ini sungguh kelakar..


UDA : sejak tadi la

DARA : hahaha..

UDA : sungguh kau tak sedar
(gelak sakan)


DARA : aku sedar..
tapi perkataan bercengkerama itu sungguh kelakaar...
hahahahahah (gelak sakan)


UDA : hahaha
saja ku pilih perkataan itu
mengapa?
ini bukan gurau petang Dara...


DARA : bercengkerama di bawah bulan purnama..wahahahahaha
perktaannya terlalu..
ahh..lupakan..
(sengih)


UDA : mana bisa ku lupakan bergitu aja Dara...
kau pun tahu..aku
tak bisa

DARA : kau sambung lagi...
hihihi..
(sengih)
mengapa kau diam..?
(termenung dan berfikir)


UDA : ku diam kerana ku berfikir

DARA : Apa yang kaufikirkan..tak mahu berkongsi lagi..?

UDA : ku fikirkan mu

DARA : apa lagi yang kau fikirkan tentanagku..huhuhuhu

UDA : pelbagai aneka

DARA : pelbagai aneka...Hmmm...
teruskan...
(melihat dgn senyuman)


UDA : bagaiman bisa ku teruskan
takala kau bermain2 dalam fikiran ku


DARA : hmm...

UDA : keluar kau dari fikiranku dulu Dara...

DARA : tak dpt teruskn tapi masih bisa bermain2 dlm fikiranmu..hmmm

UDA : keluar
ku kata keluar


DARA : (babai)

UDA : bisakah ku memegang dan menarik mu keluar

DARA : aku keluar sekarng kalau itu mampu menyahkanku dari fikrianmu..
(babai)


UDA : hahaha
bisakah kau meninggalkan ku?


DARA : solat dulu ya..salam..
zzziiiuup!


SEKIAN. Ini hanyalah satu 'main peranan' antara dua orang sahabat. Hehehehe...Lakonan ini telah dijayakan oleh seorang sahabat yang telah mempunyai pilihan hati dan telah dilukai sehingga belum sembuh sepenuhnya lagi manakala seorang lagi menyerahkan hati sepenuhnya kepada Ilahi dalam memberikan hatinya kepada yang diredhaiNya...Renung-renungkan wahai Uda dan Dara di luar sana...JOm balik kampung...(n_n)

0 ulasan: