? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?
zwani.com myspace graphic comments

Rabu, 1 April 2009

BURUNG GAGAK DAN KLANG...

Aku dan Ais terlewat lagi. Habislah dimarah bos besar nanti.Huhuhu..Di seberang jalan sana sudah kelihatan Bro H dan kereta Bos sedang menunggu. Ummi dan seorang lagi fasi sudah berada di dalam kereta. Bertolak menuju ke Kelang. Sebelum kami sampai ke destinasi, kami disambut dengan layangan dan terbangan gagak-gagak di pagi hari mencari rezeki. Hinggap ke sana dan ke sini. Gagk seekor burung yang agak kotor dan dianggap membawa nasib buruk bagi sesetengah masyarakat. Tabiatnya yang suka memakan bangkai dan makanan-makanan yang kotor menjejaskan dirinya sendiri yang sudah berupa hitam gelap itu.Hihihi...Tapi itu adalah ciptaan Allah yang pasti ada hikmahnya kenapa diciptakan begitu rupa.
Pertama kali sampai ke Kelang ini, ku sudah agak bandarnya mungkin kotor. Lantaran itulah gagak riang bertebangan ke sana dan ke mari. Teringat aku pada sebuah syair Arab yang hampir begini ditulisnya...

"Jika kita jadikan gagak sebagai pemimpin hidup kita, maka dia akan membawa kita kepada kekotoran dan kehinaan.."

Syair ini mengingatkan supaya kita memilih pemimpin yang benar-benar layak apabila memimpin sesuatu kumpulan atau masyarakat. Jika memilih pemimpin yang buruk akhlaknya, maka dia akan menunjukkan dan membawa pengikutnya kepada keburukan dan kerosakan.

Bila disebut pemimpin, aku teringat apa yang telah diserapkan sebagai fasilitator di kem ASA. BUkan sahaja di ASA sebenarnya, semua oraganisasi mahu melahirkan pemimpin yang baik. Baik pemimpin di jabatan paling tinggi hinggalah kepada pemimpin yang paling rendah dan kecil seperti pengawas di sekolah, semuanya mahu pemimpin yang mereka lahirkan menjadi pemimpin yang berdedikasi dan boleh dijadikan contoh teladan.

Untuk mendidik adik-adik kami sebagai fasi diajari untuk menjaga personaliti kami, kemas, bersemangat tinggi, beretika dan patuh pada ketua, menjaga masa dan sebagainya. Segala yang dititikberatkan adalah kerana kami adalah idol adik-adik. Untuk menjadi seorang pembicara yang baik, kita perlu dahulu menjadi pendengar yang baik. SEpertimana kita mahukan orang sayangkan kita, kita perlu sayangkan mereka dahulu. dan untuk menjadi seorang yang disayangi seseorang, kita mulakan dengan senyuman! Kerana senyuman itu adalah satu kuasa yang luar biasa untuk kita membina satu hubungan yang bermakna. SEnyum itu sedekah..

Namun hari itu, terasa ketidakpuasan kerana program sehari apalah sangat mampu dibuat. Tetapi kami tetap rapat. Saling berkongsi dan bermanja. Melayan karenah mereka memang penat dibuatnya..huhuhu. Keriangan fasi menamatkan sesi. Bergambar merakamkan kenangan. Sempat berjumpa dengan adik-adik sebelum pulang. Terasa tidak puas kerana program hanya sehari, tapi sangat gembira kerana semuanya lancar sahaja.

Dan yang paling tak bestnyer bila ada bau yang kurang menyenangkan mengganggu program kami. Hmm..teringat semula pada si gagak. Bau ini seolah-olah mengiyakn bahawa kota ini telah dinoda sehingga hilang bau wanginya..huhuhu. Berprogram sambil menutup hidung..hahahaha...

Singgah sekejap cuma : SK (1) Simpang Lima Klang
4mac 2009.YOuLEAD.

0 ulasan: