? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?
zwani.com myspace graphic comments

Ahad, 1 Februari 2009

Bisakah aku...

Bersama Puan Azlina Mohd Lazim, Kaunselor UNIKL


Sabda Rasulullah SAW maksudnya :


"Sesiapa yang menyejukkan mata seorang mukmin (menghilangkan kesusahannya), nescaya Allah akan menyejukkan matanya pada hari Khiamat."

Satu prinsip kaunseling yang bagus dan perlu dipegang atau memang wajib dipegang oleh seorang kaunselor dalam menjalankan perkhidmatannya.hmmmm....

Suka benar aku membaca buku-buku kaunseling yang lebih islamik. Selalu benar mata ini dimanjakan dengan buku-buku dan teori-teori dari Barat. Hebat sangatkah Barat?? Kata Cikgu Roslan, guru silatku, teori Barat sungguh merepek-repek...Tersenyum aku. Itu tentu dimaksudkan dengan Freud, Bapa psikoterapi moden dari Barat yang mempopularkan Teori Psikoanalisa Freudnya.

Terlalu sedikit buku-buku yang menekankan kepada agama dan budaya Islam dalam Kaunseling..hmmm...Itu membuatkan aku kadang-kadang bosan mengadap buku untuk membaca dan memahami teori Barat yang sukar difahami. Tiada panduan kitab, teori-teori Barat ini adalah berasaskan pengalaman dan kajian yang dijalankan oleh mereka-mereka yang menciptanya.

Sudah melangkah masuk dalam dunia 'membantu orang' ini, mahu tidak mahu aku perlu dan tekad untuk terus melangkah dan membantu dalam konteks yang dikehendaki olah agama Islam. Panduan utamaku haruslah kitab suci al-Quran dan Al-sunnah Nabawiyah sebagai panduan yang paling sempurna dan mutlak bagi menkaunselingkan insan-insan yang memerlukan. Sesungguhnya aku tahu bahawa islam telah menentukan garis panduan yang paling sesuai dengan fitrah manusia yang dijadikan oleh Allah SWT.

Manusia sebagai makhluk yang lemah seharusnya dibantu dan dipandu untuk membuat pilihan dan keputusan yang tepat oleh kaunselor berdasarkan ajaran al-Quran, hadis, sunnah Nabi dan ijmak ulamak.

Terasa berat benar amanah yang bakal kupikul di bahu suatu hari nanti, tak terdaya membawa tanggunjawabnya yang diberikan Allah nanti. Bisakah aku??? Kuatkan aku Ya Allah...

Manusia yang lemah hatta diriku sendiri bisa membuat pilihan sendiri secara sedar atau tidak, terbuka atau tidak, tetapi tidak keluar dari keredhaan Allah. Mudah-mudahan Allah sentiasa bersama perjuangan ku menuju ke arah itu.

"mohonlah kepadaku, nescaya pasti Aku mengabulkan" (al-Mu'min : 60)

0 ulasan: