? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?
zwani.com myspace graphic comments

Selasa, 30 Disember 2008

'CINTAI QURAN...'



'BERMULANYA SEBUAH CINTA….'

Tunduk aku.
“Mengaji lagi! Mengaji lagi! Mengaji sokmo!”
Getusku dalam hati..Geram..

“Kalau tak nak mengaji nak buat ape!? Nak biar quran tu sumpah dulu baru nak mengaji?!”
Marah benar Maa.
Telan air liur aku.Saat aku berdegil dan memprotes kerana malas mengaji quran tika kecil2 dulu…Bukan aku ini bengap dalam mengingati setiap huruf, setiap suku dan ayat..Tidak..Cepat benar 'tangkap. Biarpun tika maa dan ayah menghantarku mengaji umurku sudah awal tahun 1.

Mungkin aku tidak bersekolah pra seperti kawan yang lain, pergi sekolah agama rakyat pun sekerat, lantaran kerja rumah yg perlu kubuat, biarpun tak padan dengan tulang kecilku yang sekerat..tapi nak buat macamana, hidup kami tika itu tidak sederhana, apatah lagi kaya…Tapi surah-surah kecil telah lama kuhafaz…Okey la tue..Huhuhu...

Cuma tempat mengaji itu, aku selalu benar dibuli kawan dan dianaktirikan, perginya awal, bacanya tak henti, tapi sampai tengahari, kengkadang sampai azan baru aku dan kakak-kakakku diajari. Hati mana mahu tahan setiap hari dan malam andai begitu yang dilayani? Protes hati seorang budak. Kakakku yang kupanggil Kak Dah sabar je memanjang.Baik betul dia.. Abang jugak senang hati, ‘ponteng’ ada saja niatnya dalam hati.Nakal betul…hahaha.Ponteng plak ke mana? Tuu ha, umah Mak Yah, selang sebelah umah tok guru yang mengajar ngaji..Pi tengok TV..huhuhu..Ada ke patut? Mana aci kan? Kan?

Sebelum pergi mengaji, ayah selalu berpesan, pegang Quran baik-baik, kalau mahu kelek biar betul-betul di atas pusat dan pinggang, jangan dipegang dan dihayun mengikut gerak tangan berlenggang-lenggang..Kalau tak mahu dikelek, peluk saja ke dada atau junjung sahaja di atas kepala . Kalau mahu disimpan, simpan di tempat tinggi, biar lepas paras pinggangku ini, jangan sekali-kali diletakkan merata-riti, apatah lagi di lantai kaki. Kenapa ayah? Kerana Quran itu tinggi martabatnya. Kerana itu sehingga sekarang, tidak senang jika kulihat ada orang yang meletakkan quran sesuka hati, di lantai apatah lagi.

Itu pesan ayah tika kukecil dulu. Benar, Quran itu kitab mulia, sebagai rahmat bagi alam semesta dan juga petunjuk bagi seluruh umat manusia.



Firman Allah SWT yang maksudnya :

“Inilah kitab
yang Kami turunkan kepada engkau supaya engkau mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya yang terang, dengan izin Tuhan mereka menunjukkan kepada jalan Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Terpuji” (Ibrahim : 1)

Andai aku malas, entah Quran itu bisa kujadikan teman atau tidak sekarang..? Alhamdulillah…

0 ulasan: